fredag den 9. august 2013

Bedstemorstribet barnetæppe

En af mine veninder skal til vinter være mor for anden gang, og denne gang er det til en lille pige. Nu er det ellers drengebørn, der er flest leverancer på i vores omgangskreds, så det kom ret hurtigt til at krible i fingrene på mig for at lave noget i pigefarver.

Samtidig har jeg prøvet på at gøre lidt ved mine meget begrænsede hæklefærdigheder hen over de seneste måneder. Det skal ikke forstås sådan, at jeg synes, det er svært. Jeg har bare ganske enkelt ikke haft rutinen, så jeg havde brug for et projekt, hvor jeg kunne opbygge noget mere øvelse. Disse to faktorer gjorde, at jeg besluttede mig for at lave et barnetæppe i de såkaldte "granny stripes" eller bedstemorstriber. Konceptet ligner lidt de klassiske bedstemorfirkanter, men i stedet for at lave firkanter hækler du striber frem og tilbage. Det tiltaler mig især - i forhold til firkanterne - ved, at der ikke er slet så meget hæftearbejde, og at det kan gøres løbende, for det ender altid med, at jeg sidder og kæmper til slut og bander det hele af h. til, fordi jeg synes det er så monsterkedeligt at hæfte ender. Ja vi har alle vores dæmoner at slås med :P

Jeg vil ikke her komme med en omfattende instruktion i, hvordan man rent teknisk laver striberne, for det har en anden blogger allerede gjort. Læs hvordan hos Tusindfryd her.

Jeg har taget udgangspunkt i netop denne fremgangsmåde, men har lavet det i proportioner, som jeg synes passer til et barnetæppe. Det er lidt større end et traditionelt babytæppe eller barnevognstæppe, for jeg synes selv, at det har været mere anvendeligt med et, der var lidt større. Jeg bruger det faktisk til min søn på snart 2 1/2 år endnu. Han bliver puttet med et strikket tæppe om aftenen for tiden, hvor det er for varmt til dynen.

Tæppet er startet med 120 luftmasker på nål nr. 3, og så har jeg brugt fire forskellige farver til striberne. Resultatet ser du her:


Garn indkøbt. Da jeg ikke havde en konkret opskrift vidste jeg ikke, hvor meget jeg skulle bruge, så jeg endte med kun at bruge 2 nøgler i hver farve. Dvs. 8 nøgler i alt.


Mønstret...


Og det færdige resultat. Så mangler vi bare en baby :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar