onsdag den 11. september 2013

Brød, brød, brød - opskrift på madbrød

Jeg har for alvor fået taget hul på mit bageprojekt, men min hjerne fungerer ikke helt (der er vist for meget andet, der snurrer rundt), så jeg glemmer hele tiden at tage billeder. For filan da! Hvad er en blog uden billeder? Ikke særlig meget efter min mening, men lad det være en lektie, og så håber jeg snart at kunne huske det, så bloggen kan få nogle flere - lækre - billeder.

Men den forgangne uge har som sagt budt på en del bagning - både af den søde og den mere sunde slags. På den søde side er det blevet til chokolade-squash-kage, hindbærsnitter og æbletærte. På brødsiden har jeg hevet køkkenmaskinen frem og bagt lækre madbrød efter opskriften nedenfor - den ene dag lavede jeg det til foccacia med olivenolie, havsalt og rosmarin oven på. Jeg elsker, når jeg kan bruge en god basisopskrift og så variere den i det uendelige. Og så bugner vores køleskab af friske squash for tiden (ikke fra egen have men fra Buresødal), så det er også blevet til en omgang squashboller, som jeg blogger om en anden dag.

Her kommer, som sagt, en dejlig basisopskrift på et lækkert madbrød, som smager godt både med ost eller marmelade, nybagt med smør eller som tilbehør til suppe eller anden middagsret.

Madbrød:

ca. 5 dl vand (40 grader varmt)
10 g økologisk gær
12 g salt (har du ikke en præcisionsvægt, så regn med ca. 2 spsk god flagesalt)
1 tsk honning
ca. 500 g mel (ølandshvede, dalarhvede, alm. hvede eller en blanding af hvad du har i skabet)

Jeg starter med at opløse gæren i ca. 1/2 dl koldt vand, fordi det er lettere at opløse gæren på denne måde. Opvarm vandet til ikke mere end 40 grader (jeg blander koldt vand fra hanen med kogende vand til det har den rette temperatur) og hæld det sammen med gærblandingen op i skålen til røremaskinen. Økologisk gær er meget følsomt, så det må endelig ikke være varmere end det, da du risikerer, at det ikke vil hæve. Har du ikke et termometer, så skynd dig at købe et, for det hjælper dig også, når du skal vurdere, om brødet har bagt længe nok! Tilsæt ca. 2 dl af melet og rør til det har en konsistens som vælling. Herefter kan du tilsætte salt og honning. Tilsæt gradvist resten af melet mens røremaskinen kører. Nu skal den bare stå og arbejde i ca. 20 minutter. Kig til den ind i mellem, da du kan være nødt til at tilsætte lidt mere vand for dejen skal være meget blød men stadig elastisk.

Når dejen har kørt ca. 20 minutter hælder du den over i en oliesmurt skål og lægger et fugtigt klæde over. Lad den stå lunt og hæve i ca. 2 timer (til dobbelt størrelse). Herefter kan du enten dele dejen op og lægge i to store brødforme eller hælde den op i en lille bradepande (20 x 30 cm). Husk at smøre formene eller fore med bagepapir. Vil du lave foccacia, hælder du olivenolie ovenpå dejen og stikker fingrene ned rundt omkring, så der kommer huller i. Drys eksempelvis med frisk hakket rosmarin og drys med flagesalt (evt. kan du holde lidt igen med saltet i dejen, hvis der også skal salt ovenpå). Lad hæve ca. 45 minutter.

Tænd ovnen på 250 grader, og når den er helt varm, bages brødet ca. 20 minutter eller til kernetemperaturen er 98 grader (brug termometer). Bager du to brød, skal det måske kun have 15 minutter - afhængigt af din ovns ydeevne.

Enjoy!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar