torsdag den 10. oktober 2013

At tage frø



Nu er høstsæsonen efterhånden ved at være overstået. Tomatplanterne udenfor er blevet ribbet for de grønne tomater, der er tilbage (og syltet med vanilje - det kommer der et blogindlæg om, når jeg har smagt på sagerne). Vi har stadig chiliplanter og et par små tomatplanter (sweet 'n neat varianten) i vindueskarmen, men de får ikke meget sol nu, så udbyttet kan snart gøres op.

Inden du rydder det hele, skal du selvfølgelig huske at tage frø af de planter, der har været en succes, og som du gerne vil dyrke igen til næste år. Jeg har i år taget frø af lidt af hvert både blomster, chili og tomater, for vi har virkelig haft nogle gode sorter i år. Planen er nu, at jeg begynder at forspire tidligt næste forår, og så skulle vi gerne kunne producere planterne selv til næste år. Går det helt galt, kan vi jo sagtens nå at købe i stedet. Grøntsagsfrø som ærter, radiser, salat osv. har jeg valgt ikke at tage fra, da jeg skal bruge så lidt til min byhave, at jeg hellere bare vil købe dem og spare min tid til noget andet.

Her vil jeg ganske kort beskrive, hvordan jeg har taget frø i år, for det afhænger lidt af, hvilken type det er:

Chili:
Chilierne er ret taknemlige. Du fjerner bare frøene fra frugten, når du alligevel skal bruge den. Lad frøene tørre på et stykke køkkenrulle i en uges tid, inden du kommer dem i frøposer. Jeg har i år taget frø af alle 4 varianter, vi har haft. Den lille Apache har jeg selv fremdyrket flere gange og passer perfekt til en vindueskarm. De andre er store planter, som vi kun kan have indendørs pga. vores meget høje vinduer, og vi skal lige evaluere til næste år, om de skal dyrkes igen. Specielt citron-chilien er vi ret vilde med, så den vil vi nok gerne have igen.


Apache - lille plante med godt udbytte af frugter med ok styrke


Blomster:
De fleste blomster sætter frøstande, som du bare kan klippe af, når de er tørret ind. Jeg gemmer dem i et åbent glas i vindueskarmen i et par uger, og så opbevarer jeg dem i frøposer til foråret. I år har jeg taget af hornvioler samt nogle lilla blomster fra min mors have, som jeg faktisk ikke kender navnet på. Jeg regner også med at så tagetes, morgenfruer og tallerkensmækker til næste år, men nu må vi se. Har du dem i haven, er de i hvert fald nemme at tage frø af. Bare husk at tørre dem godt, inden de bliver pakket væk.

Tomater:
Tomatfrø er de mest besværlige. Ikke fordi det er svært, men fordi det tager lidt tid. Jeg har ikke prøvet det før, men med hjælp fra Google har jeg fundet denne vejledning, som jeg har fulgt i år. Først skraber du frøene med en ske ud af en flot moden tomat. Læg frøene sammen med den saft, der hænger ved, op i et glas med vand og rør rundt. Læg et stykke køkkenrulle over og sæt det evt. fast med en elastik. Lad nu glasset stå på køkkenbordet i en uges tid, hvor du lige rører i det en gang om dagen. Efter 5-7 dage vil den fedtede hinde omkring frøet være væk, og du kan nu tage frøene op og lade dem tørre en uges tid på et stykke køkkenrulle. Derefter opbevares de i en frøpose.

Apropos frøposer har jeg fundet dem, du kan se på det øverste billede, online. Dem har jeg printet, foldet og limet, og deri hviler mine frø indtil næste år. Hent frøposerne her. På siden tingtilhaven.dk kan du faktisk finde mange sjove gør-det-selv projekter, så det er bare med at komme i gang :)


Tomatfrø ligger til tørre



Ingen kommentarer:

Send en kommentar