onsdag den 9. juli 2014

Status på urban gardening primo juli


Det er blevet tid til en status på mit projekt "Urban Gardening". I år skelner jeg mellem vores "have", som er nyttehaven, vi hjælper med at passe, i Skovlunde, og vores "urban garden", som er det vi dyrker i vores baggård her i Brønshøj og i vindueskarmen.

Et af de nye tiltag i år, er det vertikale jordbærbed, som du kan se, hvordan jeg lavede her. Det blev jo plantet alt for sent, men op kom det, og lige nu går det for alvor stærkt. Der er røde bær på hver dag, og det er blevet fast tradition, at junior lige skal forsyne sig med dagens portion om morgenen på vej ind i børnehaven. Det er enormt hyggeligt, og han glæder sig til det hver dag. Indrømmet, en gang i mellem kommer jeg til at hapse et af de små bær i løbet af dagen, men ellers så får han alle bær.

Jeg var lidt spændt på, hvordan planterne ville gro i lommerne, og jeg må sige at det er gået over al forventning. Der er ingen tvivl om, at hvis de var blevet plantet en måned tidligere, var det nok blevet endnu bedre, men der er kommet fine bær på (også nogle små hårde men sådan er det jo). Det blev en blanding af forskellige planter, der var til overs i det supermarked, jeg fandt dem i. Min plan er at plante dem ud i haven, når de er færdige her sidst på sommeren, og så vil jeg købe nye til næste år. Jeg tænker at prøve Ostara til næste år, da det kunne være meget smart med remonterende bær, når de præcis bliver dyrket på denne måde. Jeg har hørt, at Ostara ikke skulle være så søde som andre bær, men jeg har lyst til at prøve, og så må vi se hvad dommen er. Hele princippet i Urban Gardening er jo også, at man er nødt til at tænke i pladsbesparende løsninger, da pladsen er trang, så flere bær på lidt plads, kan vi godt lide.

En enkelt kommentar mere er, at jeg er glad for, at jeg satte flamingopladen bagpå. Den er ikke så køn, men lommerne er ikke vandtætte, så det er en god idé for at undgå fugt på væggen.



I mine tre murerbaljer gror der pt. en smule pluksalat, som jeg bruger af hver dag. Det gror hurtigt til igen, og jeg sørger for at pleje det med vand og flydende gødning. Derudover er ærterne ved at være der nu (perfekt når vi nu går på ferie om halvanden uge :( men jeg var nødt til at genså to gange). Det er dog ikke alle der er lige langt fremme, så jeg tror også, at der er ærter til vi kommer hjem. Junior fik den første bælg i går, og den faldt bestemt i hans smag. Derudover står de små Paris Market karotter fint, og jeg kunne forestille mig, at de er ved at være klar til høst, når vi er retur.

Radiserne og ruccola er færdige for denne gang. Jeg vil så lidt mere, når vi kommer fra ferie, da vi så er henne i august, og der er varmen formodentlig løjet lidt af. Der sår jeg også en portion pluksalat mere. Jeg har netop sået lidt rødbeder i et stykke derude - ikke fordi det skal blive til rødbeder. Det er for at høste de spæde blade til salaten. Det smager skønt. Jeg prøvede at bredså radiser, men det blev ikke nogen succes for mig. Så efter sommerferien laver jeg små rækker igen. Det har fungeret meget bedre tidligere.

Jeg har glemt at tage billede af tomatplanterne i gården, men de står rigtig fint. Det bliver nok ikke de største tomater i mands minde, men jeg håber og tror, at de når at blive modne. Jeg har taget toppen, da de nu når op til vinduet, og så har jeg måttet tynde et par grene ud på midten, da de skyggede fuldstændig for tomaterne.


Og kan I huske denne her? Squashplanten som jeg plantede ud for tidligt, og som jeg måtte bære ind og ud det første stykke tid pga. min dumhed? Den voksede overhovedet ikke, og jeg troede den var færdig. Derfor plantede jeg i stedet en stor rose, som jeg havde fået i gave, i den murerbalje, den stod i. Nu var planten jo ikke helt død, så jeg lod den stå ude i siden - helt inde under metaltrappen. Og der har den så levet i al ubemærkethed og har åbenbart levet godt, for nu er den meget større og flottere end de planter jeg kæmpede for sidste år, som gav niks og nada. De blev vandet og gødet hver dag og pudset og plejet. Den her klarer det selv. En gang i mellem er der røget en rest gødningsvand ned til den, men ellers har den passet sig selv bag rosen. Nu bliver det spændende at se, om der rent faktisk kommer frugter på, fordi indtil videre er blomsterne desværre ikke blevet befrugtet. Men det samme mønster kunne jeg jo se med agurkerne herinde, og de er i den grad kommet efter det!

Jeg har jo også en del projekter herinde, men de kommer i et blogindlæg for sig selv en af dagene. Og så skylder jeg også nogle opskrifter på retter med ribs :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar